Thursday, May 21, 2015

Cermin Mata

Hai Assalammualaikum!

Kenapa tajuk cermin mata?! Mana sambungan cerita mrsm tu? alahai anak-anak sekalian, sebenarnya susah nak ingat balik sebab tak ingat detail-detail sangat pasal memori masa mula-mula kat maktab hahah kecuali pasal benda yang paling-paling happening kat maktab contohnya macam my birthday prank

Ok,berbalik pada persoalan harini, kenapa cermin mata? sebenarnya aku teringat pasal cermin mata time aku mandi tadi. Ramai yang taktahu sebenarnya aku ada banyak cermin mata kalau kira daripada time darjah 1 aku pakai.
Aku tahu, aku ni memang jarang sangat tengok pakai cermin mata sebab aku pakai time belajar or tengok laptop sebab rabun aku takdelah teruk sangat,sikit je cuma silau aku tinggi. 

Pertama masa aku first2 pakai cermin mata time darjah 2, cermin mata tu kalau tengok balik memang macam spek harry potter betul! dahla bulat! Awal kan aku pakai spec? Bagi aku lah, maybe orang lain ada je pakai dari tadika kan.
Masatu aku memang excited gegila bila ada spec sendiri sebab bagi aku masa kecik2, spec ni untuk orang besar je. Rasa dh dewasa bila pakai spec ( padahal baru darjah 2 hek). Then masa darjah 3 tiba2 bingkai dia dah bengkok, senget ke kanan hahah so terpaksa lah beli baru. So spec tu dapatlah aku pakai dlm setahun lebih mcm tu.



Kedua, aku beli spec baru yang cermin empat segi lebaq tu. Hahah daripada cermin bulat jadi cermin empat segi kan. So aku pakai start darjah 4, lepas tunggu berbulan-bulan tak beli untuk gantikan spec hewry pottah tu. Then beli spec tu kat kedai menara. Aku paling suka part nak check power mata! Dhla bilik tu gelap lepastu diuji lagi dengan huruf yang kadang nampak kadang mcm blur sikit. 




Lepastu siap ditukar-tukar cermin lagi haha best!
Ayat masa nk check power tu kebanyakan aku just ckp " haa nampak,clear!" "blur sikit" "tak nampak"  
Oklah spec tu, cuma lelama pakai nampak muka tua ahaks

Ketiga,masa awal2 tahun time aku darjah 5 kan, konon nak stail baghu, and nampak matang sikit (tapi tak matang lagi) ayah aku belikan spec yang full frame tebal tu. Masatu aku suka sangat dengan spec tu, nampak macam kakak2 yang masuk U gitu. So beli lah spec full frame tebal tu,warna hijau. Dahla warnah hijau,striking giler warna dia hahaha
Lepastu bila pakai dekat tudung, nampak tudung jadi bentuk pentagon, masa tu aku mcm lantaklah tudung nk jd mcm mana, janji pakai.

Tiba-tiba satu hari pulak lepas pj, time rehat lah kan, kitorang tengah nak tukar baju kat tandas reramai sebab cikgu kata kalau tak tukar baju uniform sekolah lepas rehat, kena tulis nama and kena marah. So memang ramailah kat tandas masatu. Kecik2 tak kesahla nak tukar baju sama2 kan hahah.

Then aku letak plastik baju sekolah aku tepi mangkuk jamban tu ( i mean bukan betul2 tepi,cuma tepi as sandarkan plastik baju tu kt tepi dinding haa lantaklah korang kalau tak faham hahah, sebab takda penyangkut kay -,- ) Aku letak jugak cermin mata aku kat tepi plastik baju aku jugak time tu. Tiba2 aku taktahulah macam mana kan, aku TERSEPAK spec tu, termasuk dalam LUBANG JAMBAN!

Masatu rasa macam nak nangis pun ada tapi at the same time takut, so susah nak keluarkan air mata tu. Aku jerit nama kawan baik aku "Najihatulll!! Korang!! Spec aku termasuk dalam lubang jamban!!" Diorang mcm "apaa? najwa bukak pintu!" (tapi ada jugak yang gelak -.- ) Kitorang pun panggil makcik cleaner tu ambikkan sebab kitorang taktahu nak ambik mcm mana hahaha mungkin makcik tu boleh gunaka alat ke kan nak ambik spec tu


Makcik tu kata lubang jamban tu bengkok and terus pergi ke tempat najis. Kalau lubang tu mcm menegak,ada harapan boleh ambik. Tapi nak buat cane kan. Bersemadilah dia kat loji. Masa aku balik rumah, aku taktahu nk ckp mcm mana kat ayah aku, nasib baik ayah aku tak marah. Haih

So start lepas spec tu terjatuh dlm tandas until form4 aku dah malas nak pakai spec. So start kat maktab dalam akhir2 aku form 4 lah kan tiba2 aku rasa mcm sakit belakang kepala. Doktor kata masalah sebab takpakai spec. Aku tanya doktor, bukan lagi bagus ke kalau tak pakai spec? doktor kata eh siapa cakap? Bila kita selalu pakai spec, power kita lelama menurun tau aku mcm ohyeke..

Then belilah spec yang sesuai sikit. Masa ni aku dah mcm memilih sikit nak beli, sebab aku taknak spec yang buatkan tudung aku jadi bentuk pentagon. And bagi aku okay..lepastu dia ada blu ray edition untuk pelindung cahaya kt cermin

Tapi masa kat kelas,ramai senanya yang annoyed dengan spec aku, nak2 lagi Najmi sebab dari jauh kalau dia nak cakap dengan aku, cermin spec aku ni pantulkan warna biru ungu hahah so tak nampak sangat mata aku bila nk cakap lol.

ha kira macam ni la cermin dia (excuse the google picture)